Ansöka om barnomsorg
Den här tjänsten kräver inloggningFörutsättningar
Du måste göra en ansökan för varje barn du söker för och du kan ansöka innan ditt barn har fyllt ett år.
Plats erhålls dock först från det barnet fyller ett år.
Uppgifter att ha tillhands
Du behöver följande för att kunna genomföra en ansökan.
- E-legitimation för sökande och medsökande (BankID, mobilt BankID eller Telia/Nordea)
- Uppgift om medsökande (sysselsättning, e-postadress)
- Typ av omsorg (förskola eller fritidshem)
- Placering (plats, datum)
- Inkomstuppgifter för dig och den medsökande
Inkomster
Du kan via denna länk läsa om vad som räknas som avgiftsgrundande inkomster.
Barnomsorgstaxan gäller för ensamstående och gifta föräldrar. Som gifta jämställs i avgiftshänseende sammanboende med gemensamt hushåll oavsett om det finns gemensamma barn eller inte. Föräldrar är skyldig att lämna uppgift om sammanboendes ekonomiska förhållanden som underlag för avgiftssättningen.
Samtliga inkomster anges per månad.
Lämnas inte begärda inkomstuppgifter debiteras högsta avgift enligt gällande taxa.
Vad händer sedan
Ansökan tas emot av kommunens handläggare och behandlas i den ordning de kommer in.
Inom fem (5) arbetsdagar skickas ett informationspaket som du hämtar via "Mina sidor".
Du kommer att få en notifiering om informationspaketet via e-post och SMS om du valt detta.
Observera att båda vårdnadshavarna måste signera samma ärende innan ansökan kan behandlas.
Mina sidor
På "Mina sidor" kan du hantera dina kontaktuppgifter, följa dina ärenden, skicka och ta emot meddelande från din handläggare.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- Uppgifter sparas under den tid barnet är inskrivet i barnomsorgen.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till kommunen (se kontaktuppgifter Personuppgiftsansvarig).
Du kan också vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Utbildningsnämnden
dataskyddsombud@berg.se
Frågor om e-tjänsten
Bergs kommun
bergs.kommun@berg.se
0687-161 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation (Skatteverket)
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökandes uppgifter
- Inkomster
- Val av barn
- Placering, tidpunkt och övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in