Nyansöka om försörjningsstöd
E-tjänst för att ansöka om försörjningsstöd
E-tjänsten har nu flyttat till ny sida, du blir dirigerad dit när du trycker på länken "Länk till e-tjänsten".
Här kan du ansöka om försörjningsstöd om du tidigare inte gjort det eller om det är mer än 3 månader sedan senast.
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten kan du lämna in din ansökan på papper istället. Pappersblankett kan du hämta via knappen Hämta blankett på denna sida.
Uppgifter att ha tillhands
- Kontaktuppgifter till dig och din eventuella medsökande (namn, personnummer, adress, telefon)
- Barns namn och personnummer, samt hur många dagar per månad de bor hos dig/er om de bor deltid
- Bankkonto du vill att pengarna sätts in på eller adress för utbetalningskort
- Belopp för dina och din eventuella medsökandes inkomster
- Belopp för de utgifter som du/ni vill ansöka om försörjningsstöd för
- Summa på dina och din ev. medsökandes tillgångar
Vad händer sedan
Vidare kontakt och återkoppling sker på "mina sidor". En handläggare kommer kontakta dig för ett första möte hos socialtjänsten, där du ska ta med dig dessa handlingar:
- Hyresavi
- Kontoutdrag för de senaste 3 månaderna
- Inkomstbesked
- Fakturor och kvitton
- Fullständig ekonomisk översikt
Beslut om försörjningsstöd tas inom fjorton dagar från och med att din ansökan är komplett.
Mer information om försörjningsstöd
Du kan läsa mer om när du har rätt till försörjningsstöd, vad som krävs av dig som får försörjningsstöd och annat på vår webbplats.
Läs mer om försörjningsstöd:
berg.se/medborgare/omsorghjalpochvard/ekonomisktstodforsorjningsstod
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kontonummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Lagras i 5år efter att du avslutats hos socialtjänsten.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till kommunen (se kontaktuppgifter Personuppgiftsansvarig).
Du kan också vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Vård- och socialnämnden
dataskyddsombud@berg.se
Bergs kommun
bergs.kommun@berg.se
0687-161 00
Följande behövs för e-tjänsten
- e-legitimation
- Ej har ansökt om försörjningsstöd senaste 3 månaderna
- Länk till e-tjänsten