Ansökan om stadigvarande serveringstillstånd alkohol
Här kan du ansöka om stadigvarande serveringstillstånd enligt 8 kap. 1 § alkohollagen (2010:1622). Ett stadigvarande tillstånd är ett tillstånd som varar tills vidare så länge som verksamheten uppfyller lagar, krav och regler för alkoholservering.
Följande information och dokument kan behöva bifogas i e-tjänsten
- Om sökande är ett bolag - redovisning av ägarförhållanden exempelvis aktiebok eller bolagsavtal
- Om sökande är en förening – årsmötesprotokoll och stadgar
- Intyg för godkänt kunskapsprov enligt alkohollagen
- Köpe-/arrendeavtal för verksamheten
- Dokument som visar kostnader och finansiering av verksamheten
- Verksamhetsbeskrivning
- Skalenlig planritning över serveringsstället
- Hyres-, köpe- eller arrendeavtal för lokalen
- Meny
- Namn och personnummer på serveringsansvarig personal
- Brandskyddsdokumentation eller annan beskrivning av brandskyddet
Avgifter och handläggningstid
Kommunen tar ut en ansökningsavgift för den utredning som görs i samband med ansökan. Avgiften tas ut oavsett om serveringstillståndet beviljas eller ej. Om serveringstillstånd beviljas tas en årlig tillsynsavgift ut. Om något saknas kommer du att få komplettera ansökan. Kommunen meddelar när ansökan är komplett.
Läs mer om serveringstillstånd, kommunens avgifter och handläggningstid på Bergs kommuns webbplats (berg.se) alternativt på Härjedalens kommuns webbplats (herjedalen.se)
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- För evigt
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till kommunen (se kontaktuppgifter Personuppgiftsansvarig).
Du kan också vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Berg och Härjedalens miljö- och byggnämnd
dataskyddsombud@berg.se
Miljö- och byggavdelningen
mob@berg.se
0687-161 00
www.berg.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation (Skatteverket)
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Verksamhetsutövaren
- Finansiering
- Verksamheten
- Serveringsstället
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in