Begära ersättning som förtroendevald
Den här tjänsten kräver inloggningHär begär du som förtroendevald ersättning för sammanträden och förrättningar som du har deltagit på. Om du har varit på ett sammanträde eller en förrättning som inte är i kommunens regi behöver du även skicka in ett intyg som styrker ditt deltagande, exempelvis en kallelse eller ett intyg från ordföranden.
E-tjänsten utgår från Arvodesreglemente för förtroendevalda i Bergs kommun som reviderades av kommunfullmäktige den 18 juni 2024. Du hittar Arvodesreglementet via denna länk.
I e-tjänsten kan du även begära timarvode för uppdrag som röstmottagare eller inom valnämnden.
Du kan när som helst välja att spara din begäran om ersättning och fortsätta vid ett annat tillfälle.
Läs mer i handboken för e-tjänsten Begära ersättning som förtroendevald.
Uppgifter att ha tillhands
Du behöver följande för att kunna genomföra en begäran.
- E-legitimation för sökande (Bank-ID, mobilt Bank-ID eller Telia/Nordea)
- Vilken typ av sammanträde/förrättning du söker ersättning för
- Eventuella kostnader du har haft i samband sammanträde/förrättning
- Intyg i det fall du har varit på ett sammanträde eller en förrättning som inte är i kommunens regi
- Intyg om förlorad arbetsinkomst (om du begär ersättning för det)
Vad händer sedan
När du har skickat in dina uppgifter kommer demokratistöd och HR att granska dessa uppgifter. Om något saknas så kontaktar vi dig via meddelanden i e-tjänsten och begär en komplettering. Om din begäran om arvode är komplett går den vidare till utbetalning efter granskning.
Mina sidor
På "Mina sidor" kan du hantera dina kontaktuppgifter, följa dina ärenden, skicka och ta emot meddelande från din handläggare.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- För evigt
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till kommunen (se kontaktuppgifter Personuppgiftsansvarig).
Du kan också vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
dataskyddsombud@berg.se
Bergs kommun
bergs.kommun@berg.se
0687-161 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation (Skatteverket)