Ansökan om stöd och hjälp för äldre
Den här tjänsten kräver inloggningAnsöka om stöd och omsorg
Via denna e-tjänst kan du som behöver hjälp för att klara din vardag ansöka om insatser enligt Socialtjänstlagen.
Även god man, förvaltare och fullmaktsinnehavare kan vara behjälplig att ansöka via den e-tjänst.
Om du är anhörig, närstående eller granne och tycker att en person behöver stöd eller far illa så gör du istället en anmälan.
Kostnad
Kommunen tar ut avgift enligt fastställd taxa
Här kan du läsa mer om de olika insatserna som kommunen erbjuder:
Vad händer nu?
Efter att du skickat in ditt ärende, kommer din ansökan att registreras och fördelas till en av våra handläggare.
Därefter sker ett utredningssamtal med handläggaren, antingen via hembesök, telefon eller via en vårdplanering digitalt via sjukhuset.
En utredning görs för att bedöma vilka behov av hjälp du har. Vid utredningen kommer du att få frågor om din:
- sociala situation
- boende
- önskemål
- egen förmåga
- hälsotillstånd
- problem i daglig livsföring
- annat som du vill ta upp
Beslut
Efter utredningen är färdig tar handläggaren ett beslut.
Överklaga beslut
Om du inte är nöjd med det beslut du fått är det viktigt att du inom tre veckor överklagar beslutet till förvaltningsrätten. Hur du gör står i det skriftliga beslutet du får.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- IP-nummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år - Digitalt + akt
- För evigt - Födda 5e, 15e, 25e
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till kommunen (se kontaktuppgifter Personuppgiftsansvarig).
Du kan också vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Vård- och socialnämnden
dataskyddsombud@berg.se
Bergs kommun
bergs.kommun@berg.se
0687-161 00
www.berg.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fullmakt/uppdrag att bifoga, om du ansöker som företrädare