Ansöka om delning av avgift för förskola och/eller fritidshem
Den här tjänsten kräver inloggningVårdnadshavare som lever åtskilda, har gemensam vårdnad där barnet bor växelvis hos båda och båda har behov av omsorg kan ansöka om delning av avgiften.
Du kan bara ange ett barn per ärende. Har du fler barn som du vill göra ansökan för måste du göra ett ärende per barn. (Om du använder blankett kan du ansöka för upp till 3 barn)
Delning innebär att barnets placering är kvar men vårdnadshavarna får ett varsitt kontrakt på sig där ni får uppge vilken omfattning kontraktet ska vara dvs deltid eller heltid.
Avgiften beräknas var för sig och baseras på det egna hushållets sammanlagda bruttoinkomst per månad. Om en av vårdnadshavarna inte längre är i behov av plats kan platsen sägas upp och den av vårdnadshavarna som behåller sin plats blir vid uppsägningstidens slut betalningsansvarig för en hel omsorgsplats.
Platserna förfogas oberoende av varandra. Båda vårdnadshavarna har eget ansvar för att betala avgiften samt lämna in inkomstanmälan, schema och övriga uppgifter som krävs för den egna platsen. Platserna måste också sägas upp var för sig.
Delning av avgiften medges endast under förutsättning att båda vårdnadshavarna lämnar sitt signerade godkännande. I de fall där vårdnadshavarna inte är överens om önskemålet att dela avgiften (signerat godkännande saknas) ska den vårdnadshavare som är folkbokförd på samma adress som barnet räknas som platsinnehavare. Avgiften beräknas då på det hushållets sammanlagda inkomst.
För att ansökan ska behandlas krävs att båda vårdnadshavarna även lämnar in en ny inkomstanmälan.
Du kan använda e-tjänsten Ändrad inkomstuppgift för beräkning av förskole- / fritidshemsavgift för att ange dina/era inkomster.
Uppgifter att ha till hands
- Personuppgifter till barnet och till dig som vårdnadshavare
- Personuppgifter till vårdnadshavare 2
- Inkomstuppgifter både för dig och vårdnadshavare 2
- Personuppgifter till ev. partners till er vårdnadshavare
- Vistelsetid om barnet går på förskolan
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- Till dess inaktualitet inträder
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till kommunen (se kontaktuppgifter Personuppgiftsansvarig).
Du kan också vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Utbildningsnämnden
bergs.kommun@berg.se
Bergs kommun
bergs.kommun@berg.se
0687 - 161 00
www.berg.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation (Skatteverket)
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Vistelsetid om förskola/Godkännande
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in